Законы, кодексы, проекты
Лист Мінсоцполітики України від 12.10.2012 р. № 385/10/136-12
Щодо індексації грошових доходів (Витяг)
Відповідно до п. 2 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 р. № 1078 (зі змінами) (далі — Порядок), індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема оплата праці та грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу.
Заробітна плата (грошове забезпечення) (далі — грошовий дохід) індексується в межах прожиткового мінімуму для працездатних осіб, який відповідно до Закону України «Про прожитковий мінімум» визначається у розрахунку на місяць.
Пунктом 5 Порядку визначено, що місяць, в якому відбулося підвищення грошових доходів населення, вважається базовим при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення. Індексація грошових доходів, отриманих громадянином за цей місяць, не провадиться. З наступного місяця здійснюється обчислення наростаючим підсумком індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації.
У разі коли грошовий дохід з урахуванням суми підвищення менше суми грошового доходу з урахуванням індексації до його підвищення, у базовому місяці сума загального доходу визначається з таким розрахунком, щоб сума грошового доходу з урахуванням індексації не перевищувала загального доходу до його підвищення. Приклад проведення індексації у разі підвищення грошових доходів наведено у додатку 4 до вищезазначеного Порядку.
Виходячи з прикладу, наведеного у додатку 4 до Порядку, якщо сума підвищення грошового доходу менше ніж сума індексації, то здійснюється підвищення грошового доходу та додається сума індексації, визначена з урахуванням суми підвищення доходу. Визначена сума індексації фіксується і виплачується у такому розмірі до наступного збільшення грошового доходу, при якому таке збільшення перевищить зазначену фіксовану величину.
Якщо наступне підвищення грошового доходу не перевищує фіксовану величину, то здійснюється підвищення грошового доходу та додається раніше зафіксована величина індексації.
У разі коли на момент чергового підвищення грошового доходу настає право на проведення індексації і сума індексації буде більшою, ніж сума підвищення грошового доходу, необхідно здійснити підвищення грошового доходу, зберегти раніше зафіксовану суму індексації та додати суму індексації, визначену з урахуванням чергового підвищення грошового доходу.
Що стосується премії, то згідно з п. 2 Порядку вона є об'єктом індексації і у разі якщо відбувається підвищення грошового доходу з урахуванням постійних виплат, які входять до його складу, і одночасно збільшується розмір премії, то при порівнянні суми підвищення грошового доходу і суми індексації премія має враховуватися. На нашу думку, якщо розмір премії не має постійного характеру виплати, при визначенні базового місяця для проведення індексації розмір премії може не враховуватися.
Також повідомляємо, що у разі якщо працівник працював неповний робочий час, наприклад знаходився на лікарняному або у відпустці, Порядком не передбачено механізм визначення суми індексації та фіксованої її величини.
При цьому відповідно до п. 3 Порядку до об'єктів індексації не відноситься допомога по тимчасовій непрацездатності, як така, що враховується під час обчислення середнього заробітку. При розрахунку допомоги по тимчасовій непрацездатності враховуються суми індексації. Аналогічно суми індексації враховуються при розрахунку середнього заробітку для оплати за час щорічної відпустки.
Враховуючи зазначене, вважаємо, що оскільки сума індексації і фіксована її величина враховуються при розрахунку середньої заробітної плати, яка обчислюється для надання допомоги по тимчасовій непрацездатності та оплати за час відпустки, то у разі відпрацювання працівником неповного робочого часу сума індексації та фіксована її величина мають виплачуватися пропорційно відпрацьованому робочому часу.
Що стосується індексації грошового забезпечення під час відпустки військовослужбовця, то оскільки військовослужбовцю не розраховується середній заробіток, суми індексації та фіксована її величина мають виплачуватись у розрахунку за місяць.
Одночасно інформуємо, що листи Мінсоцполітики України не є нормативно-правовими актами, вони носять інформаційний, рекомендаційний характер і не встановлюють нових правових норм.
Директор Департаменту стратегічного планування О. КРЕНТОВСЬКА